راهکار برخورد با کارمندان مشکل ساز
کارمندان مشکل ساز
Rate this post

همان طور که همه می دانید افراد از لحاظ شخصیت ، شیوه برخورد و منش زندگی با هم متفاوتند. نیاز های افراد وارزش‏هایشان نیز با یکدیگر فرق دارد.پس این طور می توان گفت که برای هر کارمند شیوه ی برخورد خاصی را باید در نظر بگیریم. یک مدیر لایق و موفق به کارمندان خود باید این طور بنگرد که هر شخص مانند خود ما دارای ضعف ها و ایراداتی می باشد که باید برای رفع این معایب ابتدا در خودمان سپس در کارمندان، تا حد امکان تلاش کنیم.امروز با مقاله ای دیگر از سایت دستگاه حضور و غیاب فراتکنو در خدمت شما هستیم تا راهکار های این نوع مشکلات را با هم مرور کنیم.
معمولا کارمندان مشکل ساز آسان ترین راه برای اعلام مخالفت خود را در شیوه کارکردن و رفتار خود اعمال می کنند. گاهی اوقات هم افراد به صورت ناخودآگاه و بدون هیچ قصدی این رفتار ها را انجام می دهند.

1-درست رفتار کنید

اکثر مدیران، بیشتر زمان کاری و یا حتی زمان زندگی خود را صرف فکر کردن راجع به کارمندان مشکل ساز و شاکی بودن از کارمندانی که وظیفه خود را درست انجام نمی دهند می کنند و هیچوقت کمکی نمی کنند تا رفتار اینگونه کارمندان را تغییر دهند. مدیر موفق در برابر هر عملی که کارمندش انجام می دهد ابتدا خوب فکر می کند که از کجا شروع شده و متناسب با آن با رفتار آن شخص عکس العمل نشان می دهد.

2- دلایل اصلی مشکل را پیدا کنید

واقعا با تمرکز کامل به حرف های این افراد گوش دهید. صبور، مثبت و بی‌طرف باشید و با چند مورد یا چند کلام هم صحبت شدن تصمیم گیری یا قضاوت نکنید. سوال خود را به صورت کلی و دقیق بپرسید تا پاسخ یک کلمه ای دریافت نکنید.گاهی نتیجه‌گیری از این صحبت ها بسیار ملایم و با سرعت کمتری اتفاق می‌افتد و گاها ممکن است برای حل یک مشکل نیاز به جلسات متعددی باشد.در میان این صحبت ها نیز ما خود رشد کرده و برای موضوعات واقف می شویم.

3-خودتان مشکل را چک کنید

همیشه واقعیت‏ها را در نظر بگیرید و به شایعه و غیبت ها بی اهمیت باشید.سعی کنید حرف دیگران روی شما تاثیری نداشته باشد زیرا فردی که شایعه پراکنی ‏می‏کند خودش نیز به نوبه خود، کارمندی مشکل ساز است.
اگرشما خودتان چیزی را ندیده‏اید یا اطلاعات کافی از آن مشکل ندارید، بیشتر بررسی کنید. دقت کنید خود شما بخشی از مشکل نشوید، زیرا زمانی که مدیری به طور کامل از مشکلات آگاهی پیدا می کند دیگه آرام و صبور بودن مشکل تر است.

بیشتر بخوانید : راهکار پیشرفت نظم در زندگی و کار

 

4-مقاوم باشید

اگر واقعا یک مشکل آن قدر عمقی و بزرگ است و فکر شما را آزرده می کند، پس هیچوقت با آن مشکل نیایید. فرض کنید، کارمندان شما موظفند در تایم خاصی با دستگاه حضور و غیاب اثر انگشتی تردد ورود و خروج خود را ثبت کنند و فردی هیچ یک از روز های ماه تردد را ثبت نمی کند(با آن که شما بار ها یادآوری و تذکر داده اید) و آن شخص همیشه شاکی هست که حقوق من درست محاسبه نمی شود، شما حق دارید به طور جدی تری با این فرد برخورد کنید.

5- ارزیابی کنید

در ابتدا باید به این قدرت برسیم که بدانیم کی و کجا به این رفتار کارمندان واکنش نشان دهیم.. گاهی لازم است که سریع اقدام کنید تا وضعیت خراب تر نشود در غیر این صورت بهتر است قبل از هر واکنشی‏ راجع به آن خوب تمرکز و فکر کنید.گاهی کارمندان به دلیل اسـترس‏های شغـلی و زندگی شخصی شان مشکل ساز می‌شوند و اساسا مشکل ساز نیستند. به عنوان مثال زمانی که کارمندی از دیگری شکایت یا بی احترامی می کند باید فورا جلوگیری کرد تا مشکل حادتر نشود.

6- رسیدن به راه حل خوب

نتیجه نهایی در مواجهه با کارکنان مشکل‏ ساز، رسیدن به راه‌حل توافقی است که رضایت شما و کارمند را جلب کند و می‏دانید این گونه مشکلات ادامه دارد تا زمانی که طرفین به یک تعامل برسند. کارکنان لازم دارند بدانند چه رفتارهایی صحیح و چه رفتارهایی نامطلوبند. بیان مشکلات به صورت شفاف از سوی مدیر (متناسب با شخصیت و عملکرد کارمند) همیشه مفید است. پس مطمئن باشید کارکنان این شفاف سازی به صورتی که به کسی بی احترامی نشود را دنبال می کنند و شما نیز راحت تر می توانید تصمیم گیری کنید.

موفق و ناموفق ها