سنسور اثر انگشت در تلفن همراه
سنسور اثر انگشت گوشی همراه
Rate this post

همان طور که می دانید در چند مقاله گذشته در خصوص سنسور های بکار رفته در دستگاه حضور و غیاب اثر انگشتی ارزان با هم صحبت کردیم و تا حدودی با انواع سنسور های اثر انگشت بکار رفته و نوع کارایی آن در دستگاه حضور غیاب آشنا شدیم. امروز در این مقاله از سایت فراتکنو قصد داریم با امنیت گوشی های هوشمند و عملکرد آن نیز با هم صحبت کنیم.
در دنیای امروز با توجه به پیشرفت تکنولوژی و مهم بودن اطلاعات برای افراد، امنیت وسایل الکتریکی از اهمیت بالایی برخوردار است که یکی از این وسایل الکتریکی که این روز ها اکثر افراد با آن سروکار دارند گوشی موبایل می باشد.گوشی های موبایل در انواع و مدل های مختلفی به بازار عرضه شده است که هر کدام با امکانات گوناگونی برخوردار هستند.از ابتدای تولید این وسیله راه های مختلفی برای امنیت آن تعبیه شده است.در آغاز تنها از طریق قفل صفحه کلید امکان کد گذاری روی گوشی وجود داشت و کافی بود تا شخصی از این کد آگاهی پیدا کند تا به همه ی اطلاعات شخصی شما دسترسی پیدا کند.

اسکن اثر انگشت به روش اپتیکال

بعد از آن سنسور های اثر انگشت نسل جدیدی از امنیت برای دستگاه های مختلف الکترونیکی از جمله گوشی موبایل و دستگاه حضور و غیاب بودند. این سخت‌افزار با کمک از بخش نرم ‌افزاری گوشی موبایل، امکان باز کردن قفل گوشی را برای شما فراهم می‌کند که اصطلاحا این اسکن اثرانگشت به روش اپتیکال Optical Fingerprint Scanning نام دارد. این روش کاملا ساده و همچنان محبوب بوده و اسکن سریع اثر انگشت شما را عملی خواهد کرد. تنها ایراد این روش بیش از حد ساده بودن آن می باشد. درواقع در این روش فقط یک عکس از سطح پوست اثرانگشت شما گرفته می‌شود و اسکن های عمقی هرگز صورت نخواهد گرفت و از امنیت چندان بالایی برخوردار نمی باشد زیرا به راحتی راه های تقلب آن با کپی برداری امکان پذیر است.

سنسور اثر انگشت تلفن همراه

اسکن اثر انگشت به روش خازنی

روش دیگری که در این روز ها به طور وسیع تری در سنسور های اثر انگشت دیده می شود اسکن خازنی که اصطلاحا به Capacitive Fingerprint Scanning شناخته می شود که امنیت آن نسبت به حالت قبلی قوی تر بوده و برای شناسایی فقط تصویر اثر انگشت کافی نیست و نیاز به تماس سطح پوست با سنسور می باشد. سیستم تشخیص اثر انگشت خازنی، مطمئن تر و ایمن‌تر از نمونه قبلی یعنی روش اپتیکال است، اما نمی‌توان این راهکار را بهترین روش در امنیت گوشی های موبایل دانست زیرا اسکن خازنی هم به نوع خودش معایب و ایراداتی دارد.به عنوان مثال اگر روزی پوست شما کمی خراشیده یا چروکیده باشد باز امکان تشخیص را برای شما دشوار می کند.

بیشتر بخوانید : ۵ ویژگی مدیران موفق

 

اسکن اثر انگشت به روش اولتراسونیک

راهکار کامل تر و دقیق تر و همچنین جدید تر بعد از روش خازنی وارد بازار شد که تمام ویژگی های حالت های قبلی را دارد با این تفاوت که خصوصیت جدید تری با آن اضافه شده است.این روش اصطلاحا اولتراسونیک نام دارد. در حالت اسکن اثر انگشت به روش اولتراسونیک در صورتی که پوستتان کمی چرب یا چروکیده باشد، باز هم مشکلی برای باز کردن قفل گوشی شماد نخواهید داشت. در روش اولتراسونیک ، اسکن عمیق‌تری از انگشت شما انجام می شود. به همین خاطر عوامل مزاحم موجود روی پوست اثر انگشت، نادیده گرفته می‌شوند و قفل گوشی موبایل در کوتاه‌ترین زمان و بدون اذیت و مشکلی باز خواهد شد.خب مزیتی که سنسور های اثرانگشت نسبت به قفل های قدیمی صفحه کلید دارند، امنیت بالاتر و صرفه جویی در زمان و سرعت بالای آنن می باشد.به عنوان مثال در زمان رانندگی در صورتی که نیاز داشته باشید تماسی را از طریق هنذفری برقرار کنید دیگر نیاز نیست که تمرکزتان را روی بازکردن صفحه کلید بگذارید و به راحتی می توانید این کار را با انگشتتان انجام دهید.