پروتکل TCP/IP در دستگاه حضور غیاب

سیستم حضور غیاب
5/5 - (1 امتیاز)

امروز با مقاله ای دیگر در خصوص پروتکل TCP/IP در دستگاه حضور غیاب در خدمت شما هستیم. قبل از این که ماژول wifi به دستگاه های حضور و غیاب اضافه شود وجود پروتکل TCP/IP که در دستگاه حضور و غیاب اصطلاحا به پورت شبکه معروف است از مهمترین مولفه های یک سیستم حضور و غیاب به شمار می رفت.البته هنوز هم این پروتکل برای مجموعه هایی که از طریق کابل شبکه یا همان کابل LAN ارتباط داخلی را برقرار می کنند بسیار مثمرالثمر واقع می شود.در این بخش قصد داریم با این پروتکل پر طرفدار و رابطه ی آن با دستگاه حضور و غیاب بیشتر آشنا شویم.

تفاوت بین پروتکل های Ethernet/IP و TCP/IP در چیست؟

کلمه TCP مخفف عبارت Transmission Control Protocol می باشد. این پروتکل در واقع مسئول مدیریت ارتباط بین یک کلاینت و یک سرور است و وظیفه ی اصلی آن تقسیم دیتا و در نهایت رساندن دیتا ها به مقصدشان می باشد. اگر هر بخش از این دیتاها به مقصد نرسند و یا این که یکی از آن ها مخدوش باشد باز این وظیفه ی پروتکل TCP است که تعیین کند اطلاعات از دست رفته چگونه مجددا ارسال شود.

ولی اترنت بخش کوچک تری از اینترنت و شبکه ای محدود به یک مکان جغرافیایی است که دستگاه های موجود در آن مکان را به هم وصل می کند. شبکه اترنت Ethernet در واقع همان LAN یا شبکه محلی است که در آن مجموعه ای از دستگاه های موجود در یک مکان جغرافیایی محدود مانند یک اتاق به هم وصل می شوند.

در ابتدا اگر بخواهیم پروتکل را با مثالی برایتان توضیح دهیم این طور می توان گفت: فرض کنید هر یک از زبان های دنیا یک پروتکل باشد مثلا عربی ، افغانی ، فارسی ، انگلیسی و … وقتی می خواهید با یک شخص عربی صحبت کنید ، برای این که بتوانید صحبت های یکدیگر را متوجه شوید یا باید شما به زبان عربی صحبت کنید ویا این که فرد مقابل شما با زبان فارسی صحبت کند. پس بهتر است در این سطح هر دو از زبان بین المللی استفاده کنند .خب حالا کشور ایران که بخشی از جهان است را در نظر بگیرید ، در کشور ما همه به زبان فارسی صحبت می کنند اما لهجه های گوناگونی وجود دارد ، لری ، اصفهانی ، کردی و … هر یک از این لهجه ها در محل خود قابل درک هستند اما در شهر دیگر ممکن است مورد استفاده قرار نگیرند ولی با این حال همه زبان فارسی را می فهمند.رابطه ی پروتکل ها شبیه به این مثال می باشد.

بیشتر بخوانید : پورت USB دستگاه حضور و غیاب

 

TCP/IP یک پروتکل 4 لایه با استاندارد جهانی است که در اکثر شبکه های بزرگ بکار گرفته می شود . با اين که این پروتکل شاید کمی کند و مستلزم استفاده از منابع زيادی باشد ولی در دنیای امروز هنوز هم نیاز بسیاری از کاربران را برطرف می کند و طرفداران زیادی دارد. پروتکل TCP/IP درون چندین نوع پروتکل دیگر است که در کل شامل شش پروتکل اساسی زیر می شود تشکیل شده است:

TCP : پروتكل ارتباط برنامه‌هاي كاربردي
UDP : پروتكل ارتباط برنامه‌هاي ساده
(IPپروتكل اينترنت) :ارتباط ميان كامپيوترها
ICMP : پروتكل كنترل پيغام‌هاي اينترنتي براي كنترل خطاها
DHCP : پروتكل كنترل وضعيت آدرس ‌هاي پويا

پروتکل های شش گانه ذکر شده مجموعه ای از استاندارد های لازمه برای ارتباط بین کامپیوترها و دستگاه ها را در بستر شبکه فراهم می کند. تمامی برنامه ها و سایر پروتکل های موجود در پروتکل TCP/IP ، به شش پروتکل بالا مرتبط است که به طور جزئی تر اصلی ترین وظيفه بخش پروتکل TCP اطمينان از ارسال درست و دقیق اطلاعات است و مهمترين مسئوليت پروتکل IP دريافت و ارسال بسته های اطلاعاتی به مقصد های صحیح می باشد. همچنین پروتكل TCP/IP برای آدرس دهی در کامپیوتر از 32 بيت يا 4 عدد بين 0 تا 255 استفاده مي‌كند. هر دیوایسی به عنوان مثال فرض کنید دستگاه حضور غیاب ، در شبکه های مبتنی بر TCP/IP دارای يک آدرس منحصر بفرد است. آدرس فوق IP ناميده می شود. يک آدرس IP مطابق زير است :

192.168.1.201

معمولا به دلیل بخاطر سپردن آسان آدرس های IP ، نحوه نمايش آن ها بر مبنای دهدهی بوده که توسط چهار عدد که توسط نقطه از يکديگر جدا می شود است . هر يک از اعداد فوق را octet می گويند. کامپيوترها برای ارتباط با يکديگر از مبنای دو ( باينری ) استفاده می نمايند. فرمت باينری آدرس IP اشاره شده بصورت زير است:
11011000.00011011.00111101.10001001

همانگونه که مشاهده می گردد هر IP از 32 بيت تشکيل می گردد. بدين ترتيب می توان حداکثر 4.294.967.296 آدرس منحصر بفرد را استفاده کرد. مثلا: آدرس 255.255.255.255 برای Broadcast ( انتشار عام ) استفاده می گردد.
از همرامی شما صمیمانه سپاسگزازیم.امیدواریم این مقاله برایتان مفید واقع شود.