دستگاه حضور و غیاب چیست؟
دستگاه حضور و غیاب چیست
5/5 - (7 امتیاز)

دستگاه حضور و غیاب یا ساعت حضور غیاب دستگاهی است که برای ثبت ورود و خروج کارمندان در یک محیط کاری به کار میرود تا با توجه به کارکرد هر یک از پرسنل مدیران بتوانند حقوق و دستمزد پرداخت کنند.
پیش از ساخت دستگاههای حضور و غیاب ورود و خروجها در دفتر حضور و غیاب ثبت میشدند و هر شخص هنگام ورود و یا خروج دفتر حضور و غیاب را امضا کرده و از روی این یادداشتها ورود و خروج افراد محاسبه میشدند.
(نکته: ورود و خروج شامل ساعت حضور- مرخصی ساعتی- ساعت خروج – ماموریت و … است)
دستگاه حضور و غیاب که در چند مدل حضور و غیاب کارتی ، حضوروغیاب اثر انگشتی ، حضور غیاب دوربین دار و حضور غیاب تشخیص چهره می باشد.جهت کنترل ورود و خروج پرسنل مورد استفاده قرار می گیرد و به مدیران کمک می کند تا کلیه زمانهای ورود ، خروج ، ماموریت ، مرخصی ، اضافه کار ، کسر کار را کنترل کرده ودر پایان هر ماه گزارش کاملی از وقایع طول ماه برای هر پرسنل به صورت مجزا و یا کلی در اختیار داشته باشند.

تاریخچه دستگاه حضور و غیاب

مفهوم دستگاه حضور و غیاب به دوران باستان برمی گردد که کارفرمایان از سوابق فیزیکی برای ردیابی حضور کارکنان خود استفاده می کردند. با این حال، اولین دستگاه حضور و غیاب که از فناوری استفاده کرد، سیستم کارت پانچ بود که توسط ویلارد باندی در اواخر دهه 1800 اختراع شد.

سیستم پانچ کارت به این صورت بود که کارمندی کارتی را در دستگاه قرار می داد و آن کارت را سوراخ می کرد تا زمان ورود و خروج را نشان دهد. سپس این کارت ها جمع آوری و برای محاسبه کل ساعات کار کارمند استفاده می شد.

در اواسط دهه 1900، دستگاه های حضور و غیاب الکترونیکی معرفی شدند که از کارت های مغناطیسی و نشان ها برای ردیابی حضور و غیاب کارکنان استفاده می کردند. این دستگاه‌ها از سیستم‌های پانچ کارت دقیق‌تر بودند و می‌توانستند با سیستم‌های حقوق و دستمزد ادغام شوند و محاسبه حقوق را آسان‌تر می‌کردند.

 

دستگاه حضور و غیاب چیست؟

 

در دهه 1980، دستگاه های حضور و غیاب بیومتریک معرفی شدند که از اسکنر اثر انگشت یا اثر دست برای تأیید هویت کارکنان استفاده می کردند. دستگاه بیومتریک نسبت به سیستم‌های مبتنی بر کارت از امنیت بیشتری برخوردار بودند.

امروزه دستگاه های حضور و غیاب به گونه ای تکامل یافته اند که شامل فناوری های پیشرفته ای مانند تشخیص چهره، تشخیص صدا و ردیابی GPS می شود. این دستگاه‌ها می‌توانند در صنایع مختلفی از جمله مراقبت‌های بهداشتی، آموزشی و خرده‌فروشی برای ردیابی حضور کارکنان، نظارت بر عملکرد و اطمینان از رعایت قوانین کار استفاده شوند.

چرا دستگاه حضور و غیاب بخریم؟

به طور کلی خرید دستگاه حضور و غیاب برای مدیران صرفه اقتصادی بسیاری دارد زیرا این سیستم با کنترل دقیق ورود و خروج درصد خطای محاسبات حقوق در پایان ماه را به صفر رسانده و با توجه به میزان کارکرد پرسنل مدیران می توانند آمار کاملی از مدت زمان کسر کار یا اضافه کار پرسنل خود را داشته باشند. از جمله مواردی که مدیران را به خرید دستگاه حضور غیاب ترقیب می کند عبارتند از:

  • کنترل دقیق ورود و خروج پرسنل
  • عدم دخالت افراد غیر مسئول
  • کنترل دقیق اضافه کار و کسر کار
  • برگشت هزینه دستگاه پس از صدو بیست روز (با 10 نفر پرسنل)
  • برگشت هزینه دستگاه پس از بیست و سه روز (با 50 نفر پرسنل)
  • سهولت در محاسبه حقوق و دستمزد پرسنل
  • نگهداری آرشیو کاملی از ورو و خروج پرسنل و …

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

بیشتر بخوانید : عملکرد دستگاه حضور و غیاب

 

ویژگی ها و فناوری های دستگاه های حضور و غیاب

برخی از ویژگی‌هایی که معمولاً در دستگاه‌های حضور و غیاب یافت می‌شوند عبارتند از:

شناسایی بیومتریک:

دستگاه های حضور و غیاب اغلب از فناوری های شناسایی بیومتریک مانند اثر انگشت، تشخیص چهره یا اسکن عنبیه برای شناسایی کارمندان استفاده می کنند.

فناوری RFID یا کارت هوشمند:

دستگاه های حضور و غیاب نیز ممکن است از فناوری RFID یا کارت هوشمند برای شناسایی کارکنان استفاده کنند.

ادغام با HRMS:

بسیاری از دستگاه های حضور و غیاب می توانند با HRMS (سیستم مدیریت منابع انسانی) یک شرکت ادغام شوند تا به طور خودکار سوابق حضور و غیاب کارکنان را به روز کنند و اطلاعات دقیق حقوق و دستمزد را ارائه دهند.

ردیابی زمان:

دستگاه‌های حضور و غیاب اغلب دارای ویژگی‌های ردیابی زمان هستند که به کارمندان اجازه می‌دهد  ساعات کار خود را ثبت کنند.

نظارت در زمان واقعی:

دستگاه های حضور و غیاب می توانند نظارت بر زمان حضور و غیاب کارمندان و ساعات کاری را فراهم کنند و به مدیران این امکان را می دهند که مسائل حضور و غیاب را به سرعت شناسایی و رسیدگی کنند.

گزارش و تجزیه و تحلیل:

دستگاه های حضور و غیاب اغلب گزارش ها و تجزیه و تحلیل هایی را در مورد روند حضور و غیاب، وقت شناسی کارکنان و اضافه کاری ارائه می دهند که می تواند به مدیران در تصمیم گیری آگاهانه کمک کند.

 

بیشتر بخوانید : چگونه باید حضور و مدت زمان حضور یک کارمند را بررسی کرد؟

 

دسترسی از راه دور:

برخی از دستگاه‌های حضور و غیاب دسترسی از راه دور را ارائه می‌کنند تا کارمندان را قادر سازد از مکان‌های راه دور یا از طریق یک برنامه تلفن همراه با ساعت وارد و خارج شوند.

تنظیمات قابل تنظیم:

دستگاه های حضور و غیاب را می توان برای مطابقت با نیازهای خاص یک شرکت، مانند تنظیم برنامه های کاری مختلف، قوانین اضافه کاری و سیاست های حضور و غیاب، سفارشی کرد.

به طور کلی، دستگاه های حضور و غیاب می توانند به شرکت ها در بهبود بهره وری، کاهش غیبت و تاخیر و ارائه مدیریت دقیق و کارآمد حقوق و دستمزد کمک کنند.