پورت USB دستگاه حضور و غیاب
پورت USB دستگاه حضور و غیاب
Rate this post

حضور و غیاب فراتکنو

امروز در خدمت شما کاربران عزیز هستیم تا از سایت حضور و غیاب فراتکنو در مورد پورت USB و وظیفه ی آن در دستگاه حضور و غیاب بیشتر آشتا شویم. یو‌اس‌بی یک درگاه ارتباطی است که این روز ها در بیشتر لوازم الکترونیکی مورد استفاده قرار گرفته شده و برای ارتباط بین انواع لوازم جانبی و به عنوان منبع تغذیه می تواند بکار گرفته شود. USB در اصطلاح مخفف کلمه ی انگلیسی Universal Serial Bus می باشد و در سال 1990 تحت عنوان یک استاندارد صنعتی وارد بازار شد. شاید دلیل موفقیت پورت USB سرعت ، قدرت و همچنین سادگی در استفاده از آن باشد. در ابتدا این پروتکل در نسخه ی 1.0 به بازار عرضه شد  و به دلیل محبوبیت بالا و با گذشت زمان، پورت USB نیز متحول گشته و توسعه یافت و پورت USB2 با حداکثر سرعت انتقال 480 مگابیت در ثانیه به بازار آمد که توانست 40 بار در سرعت بهتر عمل کند و این در حالی بود که سازگاری کامل خود با USB1 را حفظ کرد و بعد از آن یو اس ‌بی 3 با سرعت 500 مگابیت در ثانیه در سال 2008-2009 منتشر شد. اگر بخواهیم به طور دقیق تری این تقسیم بندی را انجام دهیم چنین می توان گفت:

سرعت کم (نسخه ۱) با حداکثر سرعت ۱٫۵ مگابیت در ثانیه معادل ۱۸۷٫۵ کیلوبایت در ثانیه

سرعت متوسط (نسخه ۱٫۱) با حداکثر سرعت ۱۲ مگابیت در ثانیه معادل ۱٫۵ مگابایت در ثانیه

سرعت بالا (نسخه ۲) با حداکثر سرعت ۴۸۰ مگابیت در ثانیه معادل ۶۰ مگابایت در ثانیه

سرعت خیلی بالا (نسخه ۳) با حداکثر سرعت ۴٫۸ گیگابیت در ثانیه معادل ۶۰۰ مگابایت در ثانیه

سرعت فوق‌العاده (نسخه ۳٫۱) با حداکثر سرعت ۱۰ گیگابیت در دقیقه معادل ۱٫۲۵ گیگابایت بر ثانیه

عملکرد USB در دستگاه حضور و غیاب

قبل از بکار بردن تکنولوژی USB در دستگاه حضور و غیاب برای انتقال اطلاعات از روی دستگاه به نرم افزار حضور غیاب از طریق کابل شبکه انجام می شد که این کار مستلزم آن بود که حتما عملیات کابل کشی بین دستگاه و کامپیوتر انجام شود و همچنین امکان قطعی کابل نیز وجود داشت ولی امروزه شما می توانید کلیه ی تردد های پرسنل را از طریق همین پورت با یک فلش مموری انتقال بدید و دیگر نیازی به کابل نباشید و در هر زمان که لازم دیدید این کار را انجام دهید.

 

انواع پورت USB

USB-type A

معروف ترین و پر کاربرد ترین پورت USB   نوع A  می باشد که همه ی کامپیوترها مجهز به این پورت هستند.همچنین تمامی فلش مموری ها و وسایل دیجیتالی این پورت را پشتیبانی می کنند.البته این پورت پر طرفدار نیز در دستگاه حضور و غیاب نیز به کار رفته است.

بیشتر بخوانید : سنسور دستگاه اثر انگشتی (قسمت دوم)

 

USB-type B

پورت USB   نوع B   معمولا در وسایل جانبی مانند پرینتر ها و دیگر وسایل جانبی که به کامپیوتر وصل می شود مورد استفاده قرار می گیرند. دراین مدل تفاوتی در سرعت انتقال دیده نمی شود و فقط شکل ظاهری پورت فرق دارد.

Mini USB-type A and B

مینی یو اس بی ها که از سایز کوچکتری برخوردارهستند معمولا در وسایل دیجیتالی کوچکتر کاربرد دارند: مانند بعضی ار تلفن های همراه ، MP3، MP4 و … که این نوع پورت به دو مدل Mini A و Mini B تقسیم می شوند.

Micro USB-type A and B

و اما نوع دیگری از USB ها کهMicro  نام دارد. کوچکترین مدل در USBها البته از نظر سایز می باشد. میکروها هم مانند مینی یو اس بی ها دارای دو مدل A و Bهستند که اگر کمی دقت کرده باشید بیشترین کاربرد را درتلفن های همراه به خود اختصاص داده اند و دلیل آن اندازه کوچک این پورت می باشد. تمامی پورت های ذکر شده ی بالا تکنولوژی USB 3را ساپورت می کنند و معمولا سر دیگر این کابل ها از نوع USB type A  می باشند.
هدف USB اتمام دادن به تمام موارد و مشکلات موجود در زمینه انتقال اطالاعات برای تجهیزات جانبی می باشد. در واقع یک روش آسان و استاندارد و راحت برای انتقال اطلاعات و در بعضی از دیوایس ها تامین نیاز برق  یا همان منبع تغدیه می باشد.