تکنولوژی بیومتریک برای تعیین هویت انسان
دستگاه حضور و غیاب iface702
Rate this post

تکنولوژی بیومتریک برای تعیین هویت انسان

تکنیک‌های تشخیص هویت بیومتریک، روش‌هایی هستند که افراد از طریق خصوصیات فیزیکی، مانند اثرانگشتان، نمودارهای گرافیکی [1]voiceprint، مشخصات چهره یا حتی آرایش DNAخود، شناسایی می‌شوند. این تکنولوژی‌ها می‌تواند برای اهداف مختلف، از امنیت اطلاعات مالی و کامپیوترها، به منظور شناسایی مظنونان از شواهد بجا مانده در صحنه جرم بکارگرفته شوند. هر نوع تکنولوژی دارای مزایا و معایب خودش است، و به بهترین نحوه برای کاربردهای خاص مناسب است.

انگشت‌نگاری

اسکن اثر انگشت یکی از ساده‌ترین تکنولوژی‌های بیومتریک است که در امروزه در دستگاه حضور و غیاب ارزان هم استفاده می شود. حلقه‌ها و برآمدگی‌ها در پوست انگشتانتان مشابه سن شما باقی می‌ماند، آنها یک روش دائمی برای تعیین هویت هستند و به عنوان یکی از انواع شواهد برای جرم شناسان[2]، به منظور شناسایی عاملان جنایات بکاربرده می‌شوند. اسکنرهای اثر انگشت می‌تواند به عنوان دستگاه‌های امنیتی بیومتریک اصلی بکاربرده شوند، هرچند روش‌هایی برای مغلوب ساختن این تکنولوژی، با استفاده از پوشش‌های مصنوعی نوک انگشتان وجود دارد.

Voiceprints : اثر صدا یا نمایش گرافیکی از صدای شخص

آنالیز اثر صدا شامل مقایسه زیر و بمی صدا، لحن و ریتم گفتار از دو نمونه‌های صوتی برای تطابق است. در حالی که  تجزیه و تحلیل صدا ممکن است شامل کنترل از راه دور، مانند اجازه دادن یک مشتری بانک برای تماس به منظور بررسی معامله، کیفیت خط، سر و صدای محیط[3](اصوات مزاحم) و شکایات باشد که ممکن است با تطابق محکم تداخل داشته باشند. سیستم‌های آنالیز صدا نیز ممکن است برای گفتار ضبط شده آسیب‌پذیر باشد،  و بسته به کیفیت، سیستم آنالیز را انجام می‌دهد.

بیشتر بخوانید : سیستم بیومتریک چیست؟

 

اسکن‌های نوری

بطور کلی، اسکن نوری[4] به دو شکل آمده است. اسکن شبکیه با استفاده از عروق خونی در چشم خودتان برای تشخیص هویت شما، در حالی که اسکن عنبیه تغییرات رنگ منحصر به فرد در عنبیه مربوط به شما را با تصویر  از قبل ذخیره شده مقایسه می‌کند. اسکنرهای نوری نسبت به اسکنرهای اثرانگشت راحت‌تر (آسان‌تر) حفظ می‌شوند، چونکه کاربران هرگز از لحاظ فیزیکی دستگاه اسکن را لمس نمی‌کنند، اما انجام این کار مستلزم این است که شما از چند اینچ دورتر به اسکنر خیره شوید و چشم خود را در طول مدت زمان اسکن ثابت نگه‌دارید. در برخی از شرایط چشم، مانند رتینوپاتی دیابتی، ممکن است تغییر ویژگی‌های چشم‌تان برای ضعیف کردن اسکن کافی باشد.

DNA

تعیین توالی DNA، ممکن است تکنولوژی بیومتریک نهایی باشد. هر سلول در بدن انسان حاوی DNA می‌باشد، و  اینکه، توالی منحصربه فرد داده‌های بیولوژیکی مانند اثر انگشت منحصر به فرد است که می‌تواند در مبحث تعیین هویت بکارگرفته شود. دانشمندان علوم پزشکی قانونی بطور منظم رشته‌های مو، سلول‌های پوست، خون و سایر مایعات بجا مانده در صحنه جرم، را برای شناسایی مجرمان بکار می‌برند، چونکه احتمال میکروسکوپی از یک تطابق غلط، تقریبا حضور سوژه را تضمین می‌کند. با وجود اینکه، آنالیز DNA به امری عادی در تحقیقات جنایی تبدیل شده است، کاربرد قابل توجهی آن در سیستم‌های امنیتی بیومتریک با توجه به هزینه و زمان مورد نیاز برای مقایسه توالی نمونه DNA، یافت نشده است.

خرید دستگاه حضور و غیاب در تهران

دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره

دستگاه های حضور و غیاب کارتی تماسی

حضور و غیاب با کف دست

[1] مجموعه‌ای از ویژگی‌های منحصر به فرد قابل اندازه‌گیری از صدای انسان

[2] Criminologists

[3] Background noise

[4] Optical scans