دقت سیستم تشخیص چهره گوشی چقدر است؟
دقت سنسور تشخیص چهره
Rate this post

دقت سیستم تشخیص چهره گوشی چقدر است؟

دستگاه حضور و غیاب

شاید برایتان جالب باشد همان گونه که سیستم های تشخیص چهره در دستگاه حضور و غیاب طرفدار زیادی به دلیل راحتی کار و دقت بالا پیدا کرده است،در این روز ها کاربرد مشابهی البته برای قفل گوشی ها دارد.امروز با ما همراه باشید تا با دقت سنسور های های تشخیص چهره در گوشی موبایل و عملکرد آن بیشتر آشنا شویم.

دستگاه حضور و غیاب

به احتمال زیاد شما نیز به این موضوع در این روز ها پی بردید که چند وقتی است گوشی ‌های سری جدید که دارای سیستم تشخیص چهره هستند هیاهوی بالایی را در بازار پررقابت گوشی ‌های موبایل برای طرفداران تکنولوژی های جدید به‌ پا کرده‌ است. اخیرا کمپانی اپل نیز با رونمایی از iPhone X که به نوع خلاقانه تری از این سیستم که به فیس آی دی معروف است نیز استفاده کرده است تا با این کار آیفون ایکس را با دقت بالای این نوع سنسور، در بین دیگر مدل ها متمایز کند.

سیستم فیس آی دی (FaceID)

این سیستم نسبتا جدید در زمینه گوشی ‌های هوشمند که البته قبل از آن در دستگاه حضور غیاب و دیگر وسیله ها کاربرد فراوانی داشت با وجود جذابیت فراوان هنوز نتوانسته کاربران زیادی را به خود جذب کند، اما کمپانی اپل مدعی این موضوع است که در طراحی و ساخت فیس ‌آی ‌دی در گوشی iPhone X توانسته بر مشکلاتی که از گسترش استفاده از سیستم‌ های تشخیص هویت برپایه ی زیست‌ سنجی انجام شده است جلوگیری کند.

با توجه به توضیحاتی که کمپانی اپل ذکر کرده، FaceID با پرتاب بیش از 30هزار نقطه اشعه فروسرخ به‌ سمت چهره شخص از جزئیات صورت یک الگوی کامل بر می دارد و نقشه ‌برداری دقیق انجام می‌دهد و سپس نقشه به ‌دست ‌آمده را با بهره‌گیری از دوربین فروسرخ TrueDepth و همچنین ریز پردازنده فوق ‌قدرتمندی که در آیفون ایکس در نظر گرفته شده است، تجزیه ‌و تحلیل می‌کند.

با توجه به موضوع پیشرفت سریع سامانه‌های موبایلی تشخیص چهره در سال ‌های گذشته ، هنوز هم عده‌ای از پژوهشگران و هکر های این حیطه ی کاری بر این باورند که سامانه ‌هایی از قبیل فیس ‌آی‌ دی نمی‌توانند امنیت قابل اعتمادی داشته باشند. همین امسال بود که هکرها توانستند امنیت اسکنر تشخیص چهره گوشی GLEXY S8را تنها در مدت کوتاهی پس از عرضه زیر سوال ببرند. آن ها به راحتی نشان دادند که با قرار دادن تصویر همان شخص در مقابل لنز دوربین در این گوشی موبایل قابل رمزگشایی است که این موضوع را نقشه‌ برداری سه‌ بعدی فیس ‌آی ‌دی تا حدی زیادی برطرف کرده است، اما تجربه نشان داده است سیستم ‌های تشخیص چهره گوشی های موبایل معمولا در شرایط نوری متفاوت یا از زوایای مختلف قادر به شناسایی چهره کاربر نیستند و هرقدر هم که اپل در موضوع امنیت گوشی‌های هوشمند خود ادعای بسیار زیادی داشته باشد، باز هم دور از انتظار نیست که هکرهای خبره بتوانند معتبرترین سیستم‌های امنیتی را دور بزنند.

 

بیشتر بخوانید : اهمیت و فواید خرید دستگاه حضور و غیاب

 

عملکرد سیستم تشخیص چهره آیفون چگونه است؟

طریقه ی عملکرد سیستم فیس ‌آی ‌دی به این گونه است که هنگام اسکن چهره از شخص می‌ خواهد صورت را به طرفین بچرخاند تا الگوریتم ‌های یادگیری ماشینی گوشی بتوانند جزئیات کامل و دقیق چهره را از زاویه های گوناگون بررسی کرده و نقشه سه ‌بعدی دقیق ‌تری تولید کنند. پس از تهیه و ذخیره‌سازی این نقشه، فیس ‌آی‌ دی حتی قادر خواهد بود هویت کاربر را در تاریکی با استفاده از مادون قرمز شناسایی کند.

نکته ی جالب‌ این است که تراشه جدید BionicA11 در این گوشی قادر به اجرای الگوریتم ‌های جدید ‌تری است که تغییرات ظاهری کاربر مثل عینک، کلاه و ریش و سبیل یا آرایش صورت برای بانوان را با دقت بالا شناسایی می‌کند.در صورتی که در مدل های قدیمی دستگاه حضور غیاب تشخیص چهره این موضوع به درستی عمل نمی کرد
البته فیلیپ شیلر که یکی از مدیران شرکت اپل است در مورد سیستم تشخیص چهره چنین می گوید که درصورت بسته‌ بودن چشم‌ ها یا عدم قرارگیری درست در مقابل دوربین، این سیستم عمل نخواهد کرد.