راهنمای خرید دستگاه حضور و غیاب
راهنمای خرید دستگاه حضور و غیاب
Rate this post

راهنمای خرید دستگاه حضور و غیاب
معرفی دستگاه
های بیومتریک حضور و غیاب

در دنیای امروزی کسب و کارها با افزایش ویروس کرونا در سراسر جهان استفاده از دستگاه های حضور وغیاب بیومتریک  بدون تماس فیزیکی مورد توجه بیشتری قرارگرفته است. یکی از انواع دستگاه های بیومتریک  دستگاه هایی هستند که براساس تشخیص چهره کار می کنند.

فناوری تشخیص چهره فناوری نوین و نوپایی نیست.

راهنمای خرید دستگاه حضور و غیاب

این تکنولوژی در سال۱۹۶۰میلادی استفاده میشده ولی استفاده از فناوری تشخیص چهره به شیوه ی پیشرفته ی امروزی نبوده است.

در سال۱۹۶٠از دستگاه تشخیص چهره در ادارات پلیس استفاده میشد وچون این دستگاه در آن زمان توسط یک شرکت امنیتی ساخته شده بود اطلاعات زیادی ازآن در اختیار رسانه برای عموم مردم قرارنگرفت. دستگاه های قدیمی تشخیص چهره  صورت هرفرد را به صورت دوبعدی اسکن می کردند.  بعضی از سازمان که البته تعدادشان محدود است هنوز هم از دستگاه های تشخیص چهره ی قدیمی استفاده می کنند.

حال میخواهیم بدانیم که دستگاه های حضور وغیاب بیومتریک چهره جدید چگونه کار میکنند؟  دستگاه های تشخیص چهره جدید الگوریتم های جدیدتر وپیچیده تری نسبت به دستگاه های تشخیص چهره قدیمی دارند.

مشکل بزرگ دستگاه های تشخیص چهره قدیمی این بود که چون دوبعدی بودندن به راحتی با عکس یافیلم یک فرد فریب می خوردند و دقت وکیفیت آن ها بسیار پایین بود. اما دستگاه تشخیص چهره جدید تشخیص چهره سه بعدی دارد ومی توانند هم نقاط مختلف  وهم بافت زنده پوست را اسکن و به صورت یک تصویر سه بعدی ذخیره کنند. ابتدا چهره ی هرفرد را باید در دستگاه حضور وغیاب چهره توسط دستگاه ویا یک نرم افزار ثبت کرد. مدت زمان تشخیص چهره برای هرفرد تقریبا بین ۱۰الی۲۰ثانیه است. و بعداز تعریف چهره توسط دستگاه  اگرپیام موفقیت آمیزبودن تشخیص چهره ارسال شود فرد می تواند ساعت ورود وخروج خود را ثبت کند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید بلند شدن ریش ها یا آرایش کردن یالنز گذاشتن یا عینک گذاشتن  هیچ تاثیری درشناسایی چهره افراد ندارد.

نکات پس از خرید دستگاه حضور و غیاب

نکات بسیار مهم و کاربردی برای نصب دستگاه های حضور و غیاب که باید بدانید:

بعد از اینکه کارفرمایان دستگاه مناسب با کسب وکار خود را انتخاب کردند یکی از چالش ها وموضوعات مهمی که با آن سروکاردارند نصب دستگاه حضور و غیاب است که ابتدا برای نصب دستگاه حضور وغیاب باید مکان مناسبی را انتخاب کرد زیرا انتخاب محیط نامناسب برای نصب دستگاه باعث ایجاد خرابی دردستگاه و یا به مرور زمان باعث فرسوده شدن دستگاه حضور وغیاب می شود.

همچنین دستگاه های حضور و غیاب باید نزدیک درب های ورودی و خروجی قراربگیرند تا همه ی کارکنان به راحتی به آن دسترسی داشته باشند. همچنین  باید توجه داشت که اگر  این سیستم ها نیاز به  برق داشته باشد باید نزدیک پریز برق نصب شود واگر  سیستم آنلاین باشد باید درمکانی نصب شود که گره شبکه وجود داشته باشد.

ارتفاع مناسب برای نصب دستگاه های حضور وغیاب امری ضروری است. باتوجه به تنوع محصولات حضور وغیاب می توان این دستگاه ها راروی میز یا روی دیوار نصب کرد.بعضی ازاین سیستم ها هم قابلیت حمل به صورت پرتابل رادارند. درحالت کلی ارتفاع استاندارد از سطح زمین  برای نصب این دستگاه ها بین ۱.۱۵تا۱.۵۵ سانتی متر است.

زمانی که دستگاه هایی که نیاز به نصب روی دیوار را دارند روی ارتفاع نامناسبی نصب شوند احتمال ایجاد خطاواختلال در سیستم ثبت ورود وخروج وجود دارد.

نور مناسب محیط از دیگر مواردی است که در نصب دستگاه های حضور وغیاب تشخیص چهره به شدت حائز اهمیت است. این دستگاه ها باید درمحلی نصب شوند که نور متعادل باشد  تا دستگاه بتواند فرایند تشخیص چهره را بادقت و به درستی انجام دهد. همچنین تابش مستقیم نور خورشید و یا هالوژن های قوی باعث داغ شدن سنسورهاو سایر تجهیزات  سیستم میشود در نتیجه باعث ایجاد اختلال درسیستم می شود.

دانستن این نکات و بهره برداری از این نکات باعث  عملکرد بهتر دستگاه های حضور و غیاب می شود.

چگونه طول عمر دستگاه حضور وغیاب خود را افزایش دهیم؟

باتوجه به اینکه شما برای خرید یک دستگاه حضور وغیاب مناسب هزینه پرداخت کرده اید و زمان زیادی برای تحقیق وانتخاب یک دستگاه مناسب صرف کرده اید با رعایت یکسری اصول و نکات می توانید به راحتی طول عمر یک دستگاه را افزایش دهیدو از خرابی دستگاه جلوگیری کنید تا دچار هزینه برای تعمیر یا تعویض دستگاه خود نشوید.

۱)دستگاه حضور و غیاب را در یک محیط سربسته نصب کنید تا عواملی مانند گردوغبار، برف وباران و… باعث ایجاد اختلال در عملکرد دستگاه نشود.

۲)اگرکه شما مجبور به نصب دستگاه در محیط بیرونی بودید میتوانید یکی از این دوراه حل را انتخاب کنید:

۱)شما میتوانیدازدستگاه های پیشرفته تر که مقاوم به گردو غبار هستندو یا مقاوم به تغییرات دمایی زیاد هستند استفاده کنید.

۲)راه حل دوم که آسانتر است استفاده از یک سایه بان ویا یک پوشش مانند جعبه محافظ برای حفاظت بهتر دستگاه از عواملی همچون نور، گردوخاک وبرف وباران و…  است.

۳)مواظب باشید که هیچ گونه ضربه ای به دستگاه حضور وغیاب وارد نکنید. همچنین باید مواظب باشید که هیچگونه خط وخشی به سنسور های اثر انگشت و یادوربین های تشخیص چهره وارد نکنید.

۴)تابش مستقیم نور خورشیدویا دستگاه هایی که نورشدیدی دارند روی دستگاه باعث تخریب دستگاه می شود. این عامل به خصوص در دستگاه های بیومتریک بسیار حائز اهمیت است.

۵)نباید هیچ میدان مغناطیسی قوی مانند کابل های فشار قوی در نزدیکی دستگاه حضور وغیاب وجود داشته باشد.

۶)به نظافت دستگاه حضور وغیاب اهمیت بدهید. هرچند وقت یکبار با یک پارچه  نرم و مرطوب دستگاه راتمیزکنیدولی باید مواظب باشید که هیچ مایع پاکننده و یا آبی به طور مستقیم روی دستگاه استفاده نکنید.

۷)اگر که مشکلی برای دستگاه حضور وغیابتان پیش آمد به هیچ عنوان خودتان آن را باز نکنید وبرای برطرف کردن مشکل آن حتما با پشتیانی دستگاه تماس بگیرید.

۸)اگر که در مجموعه ی شما نوسان برق وجوددارد برای جلوگیری از قطع شدن دستگاه از باطری بکاپ یا یوپی اس استفاده کنید.